– kolory podstawowe, czyli I°.
·
Czerwony, niebieski
i żółty
Kolory,
leżące naprzeciw siebie w kole barw:
·
czerwony – zielony
·
żółty – fioletowy tzw.
kolory komplementarne
·
niebieski - pomarańczowy
Pomieszanie kolorów I° i
II° daje kolor szary, który jest kolorem neutralnym.
Jeśli
zmieszamy trzy kolory podstawowe w zaburzonej proporcji, otrzymamy odcienie
brązu i beżu.
·
Zielonym korektorem zakrywamy zaczerwienioną skórę
·
Zestawienia harmonijne i kolory na kole
są blisko siebie
·
Zestawienia kontrastowe: kolory leżą
daleko od siebie na kole barw, np. czerwień – żółcień, fiolet
– pomarańcz → świecą koło siebie.
Nasze oczy nie lubią takich zestawień –
moc kontrastu dają kolory komplementarne.
·
Kolory kontrastowe muszą mieć ten sam
stopień nasycenia
·
Kolory oddalone od siebie „na osi ǿ”
nie pasują do siebie. Łączymy barwy kontrastowe/rozbielone/przyciemnione.
Zestawienia
walorowe – trzy kolory zestawione z tego samego odcinka koła barw są mało
popularne, np. intensywną zieleń + pastelowy błękit + ciemny błękit.
Kolor skóry jest kolorem wyjściowym!
KOLORY PÓR ROKU
I. Czerwień
·
Wiosna - czerwień, czyste czerwone barwy owoców i
kwiatów
·
Lato – czerwień niebieskawa doskonale harmonizująca
z bladą cerą; przytłumione odcienie czerwieni i róży pasują do naturalnego
kolorytu Lata; nie lubi kontrastowych barw. Kolory muszą być przygaszone.
·
Jesień – czerwień jest rdzawa, soczysta i intensywna. Ma
widoczną domieszkę żółci.
·
Zima – klasyczne odcienie czerwieni, różu i
pomarańcza. Zima może nosić niektóre odcienie Jesieni, np. pomarańczową
czerwień.
II. Niebieski
·
Wiosna – jasna, pogodna, wesoła; zawiera większą bądź
mniejszą domieszkę bieli – od jasnego turkusa po promienny chabrowy. Nie ma
odcieni przytłumionych i bardzo ciemnych; Wiosna wyglądałaby blado i
anemicznie.
·
Lato – granaty i błękity; kolory są ciemniejsze i chłodniejsze
od barw Wiosny. Sprawiają wrażenie przytłumionych i przygaszonych. Lodowate i
jaskrawe odcienie nie pasują do Lata, jest w nich niewyraźne.
·
Jesień – odcienie przytłumione, choć głębokie i
intensywne z domieszką śliwkowego (czerń+fiolet). Nie ma promiennych, pogodnych
akcentów, wszystko jest przyciemnione.
·
Zima – odcienie chłodne, wręcz lodowate.
III. Żółty
·
Wiosna – najcieplejsze
odcienie
·
Lato – rozbielone z domieszką szarości
·
Jesień – ciepłe, intensywne, lecz
przygaszone
·
Zima – najbardziej intensywne
odcienie
IV. Fiolet
·
Wiosna – ciepłe odcienie fioletu z czerwienią
·
Lato – wyważone, rozmyte odcienie fioletu
·
Jesień – intensywne, ciepłe
odcienie
·
Zima – czyste, intensywne
fiolety
V. Zieleń
·
Wiosna – spora domieszka żółci, harmonizująca ze złotą
cerą i włosami. Odcienie są ciepłe, pogodne przez dodatek bieli. Nie ma
ziemistych odcieni
·
Lato – odcienie „wody w basenie” - wyraźna domieszka
błękitu. Dobra jest szarość, która tłumi żywą barwę zieleni
·
Jesień – jodłowe odcienie, opadające liście. Odcienie
od żółtego do oliwkowego. Są to barwy nasycone, ciepłe, przytłumione. Pogodna
zielona zieleń u Jesieni sprawia wrażenie krzykliwej
·
Zima – kolory mają odcienie niebieskawe, lodowe,
średnio zielone, aż po ciemne zielenie. Odcienie żółto-zielone są dobre dla
Zimy, jak i dla Wiosny.
KOLORY NEUTRALNE
·
Wiosna – beż z domieszką rudości, jasne, delikatne
brązy, lekkie kolory
·
Lato – chłodne odcienie, różowawe, nierzucające się
w oczy kolory mlecznej czekolady. Lato musi unikać bardzo ciemnych/czarnych
odcieni brązu. „Nie” dla gorzkiej czekolady.
·
Jesień – kolory ziemi, żółte, rdzawo-rude odcienie,
nasycone odcienie brązu są bardzo korzystne
·
Zima – szarawe, fioletowe brązy, chłodne odcienie
błękitów, wszelkie chłodne odcienie beżu i brązu.
ODCIENIE BIELI
·
Wiosna – biel z domieszką żółtego - „nie dla czerni”.
Pastelowe, jasne odcienie.
·
Lato – mleczna biel – nie może być dużej różnicy
między np. bluzką i bolerkiem.
·
Jesień – kremowa biel – odcienie kości słoniowej
·
Zima – czysta biel – kontrasty są dobre dla Zimy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz